Hartcoherentie training

De Hartcoherentietraining bestaat uit:

  • Traject van 9 weken.
  • 4 gesprekken met ruime tijd om te oefenen.
  • 4 metingen met een biofeedbackapparaat.
  • Wekelijkse mail met vervolginformatie.
  • Dagelijks drie keer drie minuten oefenen.
  • Na negen weken weet je voldoende om zelf het stuur in handen te nemen en je eigen route te bepalen.
IK WIL DIRECT STARTEN!
Informatie over de training

Over hartcoherentie valt veel te vertellen! Wanneer je het e-book met de 21-dagen-challenge gedownload hebt, heb je al globale informatie gekregen.

Tijdens de training van negen weken krijg je heel gedoseerd de informatie die jij nodig hebt om op een goede manier hartcoherentie toe te passen in jouw leven. De beoefening en de informatie tezamen maakt hartcoherentie zo succesvol. De informatie die je van mij toegestuurd krijgt via e-mail is de algemene informatie. In de gesprekken die we hebben ga ik ook in op jouw individuele situatie en vragen, zodat jij alleen die informatie krijgt die voor jou van toepassing is of die jij wilt weten.

Het programma duurt negen weken. In die negen weken hebben we elke drie weken een gesprek van een uur. De training bestaat totaal uit vier gesprekken verdeeld over de weken.

De training ziet er als volgt uit: Wanneer je een vrijblijvend kennismakingsgesprek hebt gehad en je hebt besloten dat deze training iets voor jou is, plannen we het eerste gesprek in. Het kan voorkomen dat het eerste gesprek meteen na de intake plaatsvindt, afhankelijk van de situatie.

Het eerste gesprek

In het eerste gesprek krijg je een meting met een sensor op je oorlel of je vinger. Dit is een nulmeting die maximaal negen minuten duurt, zodat je gedurende de negen weken van de training je voortgang kunt zien.

Je krijgt basisinformatie over hartcoherentie en de oefeningen voor de eerste drie weken. In de eerste drie weken oefen je drie keer per dag gedurende drie minuten de ademhalingsoefening die F6 heet. Je krijgt een bullet journal zodat je je ervaringen en vorderingen kunt opschrijven. De informatie krijg je wekelijks toegestuurd in een e-book. We plannen de volgende drie afspraken alvast in en besluiten het gesprek als jij verder geen vragen meer hebt. Soms heb je langer tijd nodig dan negen weken om je alles eigen te maken. Dat geeft niets: eigen tempo aanhouden is belangrijk. De vierde (afsluitende) afspraak plannen we pas in als we weten wanneer dat gewenst is. Tussendoor houden we contact via de e-mail en krijg je elke week het volgende e-book toegestuurd.

Het tweede gesprek

Het tweede gesprek kijken we samen terug naar de afgelopen periode en je krijgt ook nu weer een meting. Je krijgt meer informatie over de werking van hartcoherentie op je lichaam en hoe je daarmee je stressgevoelens kunt verminderen. De uitleg van week vier tot en met zes vergt wat meer tijd, maar ook in de oefenweken zal je meer tijd kwijt zijn aan de oefeningen. Maak je geen zorgen: dit is tijdelijk. Het gaat er in deze weken om, dat je niet alleen de oefening routinematig doet, maar vooral dat je deze techniek in kunt gaan zetten bij bijvoorbeeld langduriger stress. In deze weken oefen je overdag twee keer drie minuten. Voor de avondoefening kun je het beste ongeveer één uur uittrekken.


Het derde gesprek

Pas in het derde gesprek ga je kijken waar jij de hartcoherentie specifiek voor wilt gaan inzetten. Dit is dus afhankelijk van jouw wensen en vraagstelling. Ook nu oefen je drie weken. Na deze drie weken heb je in negen weken genoeg informatie en routine om de rest van je leven plezier en profijt te hebben van hartcoherentie.


Het vierde gesprek en eventueel vervolg

Afsluitend is er het vierde gesprek. We evalueren samen de tijd waarin we hebben samengewerkt aan jouw hartcoherentietraining. Ook nu doen we een meting, maar eigenlijk is dat niet nodig omdat jij weet wat je moet weten. Als je behoefte hebt aan een of meerdere vervolgafspraken, dan kunnen we dat afspreken. Dat kan in Rijswijk, telefonisch, maar ook per e-mail.

Omdat je steeds zelf drie weken aan de slag gaat met de oefening, houden we per e-mail contact. Wanneer jij mij mailt, kun je op werkdagen binnen 24 uur een antwoord van mij verwachten. Als je een bericht hebt gestuurd wat meteen aandacht behoeft, kun je me Whatsappen om te zeggen dat je een e-mail hebt gestuurd waarop je snel antwoord wilt.

Je kunt het gevoel hebben dat drie weken oefenen te kort is. Vooral in de middelste weken hebben mensen daar vaak behoefte aan. Dat kan en is ook juist aan te raden. Dan verleng je dat gewoon! De afspraken voor gesprekken blijven wel staan, met uitzondering van het vierde gesprek: dat stellen we dan even uit.

Na de training heb je voldoende skills in huis om zelf het stuur in handen te nemen. Niet meer achterin of ernaast en door anderen de koers te laten bepalen. Het zelf sturen betekent ook meer verantwoordelijkheid hebben, maar ook nemen! Een van de dingen die daarbij hoort is het blijven oefenen, liefst drie keer drie minuten. Maar het is cruciaal om de ochtendoefening te blijven doen! Dat betekent dat je ’s morgens iets meer moet opschieten of dat je je wekker drie minuten eerder zet! Wanneer je het profijt van hartcoherentie hebt ervaren, heb je dat er graag voor over!

Plaatsing van de oorsensor.

De meting

Door middel van een biofeedbackapparaat kunnen je vorderingen gemeten worden. Via een oorsensor wordt het hartritme in beeld gebracht op een beeldscherm, waardoor je live het effect van de toegepaste techniek kunt volgen.

Hieronder vind je twee metingen. De eerste meting is van iemand tijdens het intakegesprek. Het ademhalingspatroon is erg onregelmatig en deze persoon voelde zich in het dagelijks leven eigenlijk altijd gestrest. Na tien weken de training te hebben gevolgd en consequent te hebben geoefend is de voortgang duidelijk te zien op het scherm: van niet-coherent naar coherent. Dit had een positieve invloed op het dagelijks leven van deze persoon! En dat is waar het om gaat. De mooie grafiek is slechts bewijs dat hartcoherentie werkt!

Meting bij intake

Meting bij geoefend persoon na 9 weken


Ben je enthousiast geworden? Bekijk dan hieronder even mijn tarieven voor de hartcoherentietraining. Wanneer je na het lezen van deze informatie nog vragen hebt of je wilt meer weten tijdens een gratis kennismakingsgesprek, klik dan in het menu even op "Gratis Intake".

Hartcoherentietraining Pakket
€277incl. btw

  • 4 gesprekken
  • Extra informatie via email
  • hulp bij vragen via email
  • Bullet Journal voor je ervaringen
Direct aanmelden
Knipkaart: 3 Extra Gesprekken
€197incl. btw

  • 3 vervolggesprekken
  • Extra informatie via email
  • hulp bij vragen via email
Direct aanmelden
Knipkaart: 6 Extra Gesprekken
€385incl. btw

  • 6 vervolggesprekken
  • Extra informatie via email
  • hulp bij vragen via email
Direct aanmelden

Klik HIER voor een uitgebreid overzicht van alle tarieven.

Veelgestelde vragen

Iedereen kan een hartcoherentietraining volgen en hartcoherentie gaan beoefenen. Er zijn in principe geen redenen om niet aan stressregulatie-oefeningen te gaan doen. Tijdens het doen van de oefening word je je meer bewust van de gevoelens en signalen. Het kan zijn dat deze bewustwording te belastend is vanwege jouw persoonlijke situatie. In plaats van te helpen en te ondersteunen kan hartcoherentie een belasting kunnen worden en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Bij twijfel kun je mailen of een afspraak maken voor een gratis kennismakingsgesprek. Dat kan telefonisch en in Rijswijk.
Je lichaam en brein hebben behoefte aan voldoende rust. Rust geven verhoogt je weerstand en je vitaliteit. Door hartcoherentie worden je lichaam en het brein weer tot rust en in balans gebracht. Dit heeft tot gevolg dat jij:

  • meer veerkracht hebt in stressvolle situaties
  • je beter kunt focussen en concentreren
  • dat je bloeddruk lager wordt en/of zich normaliseert
  • minder aan het piekeren bent
  • dat je beter slaapt
  • dat je meer grip hebt op je lichaamsgewicht
  • dat je immuunsysteem versterkt wordt
  • meer weerstand tegen ziektes krijgt
  • gewoon in het algemeen beter in je vel zit
Wanneer je jezelf in autisme herkent heb je vaak meer last van stressbronnen dan mensen zonder autisme. Dat heeft te maken met een andere manier van informatieverwerking waardoor mensen met autisme steeds een verhoogde staat van alertheid hebben. Door het consequent beoefenen van hartcoherentie leer je de signalen en gevolgen van stress beter herkennen en kun je je er beter op voorbereiden. Je hebt als het ware een adequaat plan achter de hand. Hartcoherentie kun je ongezien toepassen in elke situatie. Omdat ik als autista jou begrijp, kan ik een goede vertaalslag maken naar jouw situatie.